Berømte skoreklamer

TV handler ikke bare om de programmene vi faktisk ønsker å se. Reklamer er også en stor del av opplevelsen, og påvirker oss nok mer enn vi gjerne liker å tro. Det finnes selvsagt reklamer som er rene informasjonssnutter, men de vi husker, og som vi kanskje også lar oss underholde av, er de reklamene som skiller seg litt ut og som får oss til å tenke, le eller bli engasjert.

Mange gode, spesielle reklamer

Når det kommer til skoreklamer finnes det en hel rekke ulike reklamer som virkelig skiller seg ut, og som helt sikker har vært ansvarlige for å selge store mengder sko. Her kan vi like gjerne starte med det som har blitt kalt tidenes mest innflytelsesrike skoreklame. Nikes reklame for Air Jordan III fra 1988 er en reklame som har hatt stor suksess verden over. Reklamen inkluderer selvsagt en basketballspillende Jordan, men også skuespilleren Mars Blackmon. Måten reklamen ble klippet sammen på, bruken av sort-hvitt, samt de imponerende dunkene fra Michael Jordan ble til sammen oppskriften på ekte suksess for Nike, og de valgte å bruke Mars Blackmon i flere reklamer for Air Jordan helt frem til 1992.

Nike og Tyra Banks

En annen stor suksess for Nike sko var dukken Lil’Penny, som dukket opp i sin første reklame i 1995. Det begynte med sko, men på grunn av stor suksess ble kampanjen også trukket over til andre Nike-produkter. Disse reklamene var også for mange det første møtet med Tyra Banks, som vi alle vet ble en riktig stor stjerne på modellhimmelen i ettertid.

Adidas gjorde stor suksess med RUN DMC i 1986, etter at bandet i lengre tid hadde brukt Adidas som en hjørnesten i sitt image. Etter at de skrev sangen «My Adidas» var grunnlaget for et samarbeid lagt, og dette førte til lengre samarbeid mellom Adidas og RUN DMC, og flere svært suksessfulle reklamekampanjer.

I Norge har vi en egen pris for de aller beste reklamene, nemlig Gullfisken. Her får årets beste reklamer utdelt en pris, og året deles inn i måneder før det slutt kåres en hovedvinner.

mts_sociallyviral